søndag 18. september 2011

Retroskattene, hvor er de? Og tanker om loppemarked

Igår reiste jeg og minstejenta til Julebygda på loppemarked. Jeg måtte ta henne med da resten av familien var opptatt med andre aktiviteter. Og alle som har vært på loppemarked i det siste veit vel at det egentlig er en umulig ting - å ha med en baby på loppemarked. Jeg tenkte at Jukebygda er jo "langt på landet" og sikkert et overkommelig, men mulighetenes loppemarked. Men det hadde nok halve Stavanger, Sandnes og Jæren også tenkt, for her var det minst like kaotisk som sist jeg var på loppemarked i Stavanger.

Med en baby på armen, vogn avskrev jeg raskt, var det jo umulig å være med på dansen med å trenge seg fram til bordene. Og det var ikke mye å se på avstand. Jeg fant en aviskurv og en settekasse, som må males og fikses hvis de skal bli fine. Tekstiler var det lite av, bare kjedelige duker og gardiner (altså nokså nye ting). Så når jeg leser om dere andres flotte loppefunn blir jeg en smule misunnelig.

Det jeg egentlig skulle skrive om før jeg blei misunnelig var hvor utrolig mye som blir kastet. Da vi var på ferie i sommer så snublet vi over et lite loppemarked på vei tilbake fra Adlys eventyrsalong.
Vi kom akkurat rett før stengetid og det var posesalg, og mens jeg fylte posen begynte de å pakke ned mengder av klær. Jeg overhørte da at de skulle brenne alt. Jeg spurte om de ikke heller kunne gi det til Fretex, men det var ikke noe Fretex eller lignende i nærheten. (Og da regner jeg med at de mente de nærmeste 10mil eller mer..(?)
Jeg fikk da plukke det jeg ville. Og jeg tenkte at nå rasker jeg med meg alt det som ser brukandes ut, og/eller som kan klippes opp og redesignes. Eller jeg kan levere det til Fretex her. Heldigvis var vi sammen med min mor og far som hadde med seg bobil, for alt dette i tillegg til bagasje kunne vi neppe få med på flyet.

Alt dette skulle altså kastes, noe var aldri brukt engang. Jeg er nesten litt overgitt.

Men retroskatter finner jeg aldri......

4 kommentarer:

  1. Ja, kor e skattene?? Jammen meg e det kastementalitet og da...
    Føle andre finne så masse mærr :o(
    Meeeen, du får komma te meg, så ska eg dela av dynetrekkene eg kjøpte på Husflid ;o)

    Jepp, nå får eg kommentere igjen :o)
    Eg skifta nettleser og då gjekk det bedre jammen.

    SvarSlett
  2. Uff ja, det er ei skam med alt som berre blir kasta... Godt at du fekk redda med deg litt :)
    Eg var òg på loppemarknad på Julebygda på laurdag, og eg må berre seie meg lettare sjokkert over kor mykje folk som stimar til på slike arrangement! Og kor mykje pressing folk kan få seg til! Midt i all pressinga såg ei flott dame med ein nydeleg, liten baby på arma (?), og tenkte at det var godt eg ikkje drog med meg vesla denne gongen. Hmmm, kan det faktisk hende at det var deg?? :) Eg håpar det gjekk bra med dykk i folkemengda..
    Eg kom faktisk over ein del skattar på marknaden, og endte opp med ei heil kasse full av ting då eg drog - ein bitteliten time etter at eg kom. Eg orkar ikkje å vere lenge på slike tilstelningar.
    Ja, einig i at stoffdelen var elendig..
    Ha ein fin dag :)
    Klem, KristiN

    SvarSlett
  3. Uff, jaj eg lurer ofte på det samme. Hva skjer egentlig med alt det som blir igjen etter et loppemarked??

    Selv om vi jo bor i utkant Norge, er det stor rift om loppene her. Alltid kø utenfor lenge før åpning, og lenge mellom de gode retro skattene. Og helt umulig å ha med seg barn på skal man kommenoen som helst vei. Men i helga var jeg heldig! Fant opptil flere retrodynetrekk! Ops, var visst ikke meningen å gjøre deg misunnelig nå...

    Klem Siri

    SvarSlett
  4. Godt å lese at du tok affære- og reddet masse fra å bare bli kastet! Det er vilt hvor mye folk kvitter seg med!

    Jeg har det ellers på samme måte som deg på loppiser, ingen sjans for å gjøre kupp. Holder meg derfor fornøyd i nærheten av kake/vaffelboden ;)

    SvarSlett

Kjempehyggelig hvis du vil legge igjen en kommentar.