tirsdag 10. november 2009

Bestilling med utfordring

Førskolelæreren her i Paris syntes barna mine hadde fine og litt spesielle klær. Og etter å ha fått mange hyggelige kommentarer så dristet jeg meg til å si at hun kunne se alt på bloggen, som desverre ennå bare er på norsk, men bildene fikk tale for seg selv. Og i samme åndedrag fikk jeg slengt inn at det også går an å bestille. Håper ikke det føltes som noe press, men allerede neste dag hadde hun sett seg ut knytebuksa, og ønsket å bestille det til en gave til ei jente som fyller 1år.
Utfordringen hun ga meg var at hun ønsket knapper i beina for enkle bleieskift. OK, svarte jeg lett svettende, jeg skal prøve.
En annen utfordring var at dette var til ei jente med en mor som er "ordentlig fransk", les klassisk i stilen, og hun "hater" rosa. Jeg er ikke vant til å velge slik til mine, men gikk hjem og kikka over stoffforrådet og fant denne litt duse og rolige kombinasjonen i farger som jeg samtidig fikk laget feminint med hjerteapplikasjon (-er).




Så nå hadde jeg funnet farger, men hvor skulle jeg begynne og leite etter jerseyknapper? Jeg har ennå ikke sett en sybutikk når vi har vært rundt i Paris. Så jeg tydde til ordbok og internett og fant tilslutt en fransk nettbutikk . Når jeg først bestilte knapper kunne jeg ikke la være å bestille noe stoff, må jo finne ut litt om typer og navn, dessuten var det samme porto/eksped.avg. uansett. Lurte fælt på hva fleece av 100%bomull var, det var visst flanell. (brun)

Streva litt med fra kantebånd til stropper for Emerald var liksom så sulten, han ville stadig ta en jafs ribb med seg ned under stingplaten og tilslutt måtte jeg gi opp tvillingnåla og sy sikk-sakk. Derfor blei den ikke så perfekt jeg ønsket, men det synes neppe særlig godt i bruk.
Jeg elsker jo slengbukser og valgte det også her. Men da fikk jeg litt strev med å legge opp buksa, men fikk det nå til med noen små "juksemetoder".
Etter å ha ødelgt 6 jerseyknapper har jeg nå fått alle til å sitte godt nok fast. Og på riktig sted heldigvis, for jeg grua meg litt til det, og målte og merka til jeg var i god tro!

Førskolelæreren var fornøyd og jeg håper mottakeren også blir det!?

Stoff: Velour fra Fretex (ubrukt stoffstykke), grå med snev av lilla i seg. Lilla/plommefarget ribb fra S&S.

Mønster: eget med litt tips fra Gynther

Størrelse: 86

Pris: 47 Euro, noe prisavslag pga ikke heilt perfekte kantebånd-stropper.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kjempehyggelig hvis du vil legge igjen en kommentar.